mandag 21. mai 2012

Larvik-Stavern Mai 2012

Stavern er populært kalt Norges smilehull
Jeg gikk en tur langs kyststien i Stavern i det flotte været. 
Kyststien er ca. 35 km lang og går langs kysten mellom Stavern og Ødegården ved Helgeroa. Det er blåmerket turløype. Jeg gikk ikke hele kyststien, bare et stykke av turløypa.


Gikk et stykke og kom til utkikkspunktet der man har flott syn mot havet.
Det er gamle tyske utkikkspunkter med bunkers. Herfra ser vi Stavernsodden fyr fra 1855.



Etter å ha nytet utsikten gikk jeg videre mot Minnehallen. På vei til Minnehallen får vi se krigsminne: Hornmine som forårsaket svært mange skipsforlis under krigen.



Minnehallen
I kjelleren i Minnehallen ser vi navnene på forulykkede sjøfolk gravert på store kobbertavler fra den første og annen verdenskrig. 



Kyststien langs Stavern er så vakkert med mange opplevelser. Her kan man sitte timevis og nyte roen og utsikten.



Ved marinen i Stavern er det mange tresnekke båter


Bøkeskogen i Larvik
Jeg tok rundløype på 10 km i Bøkeskogen. 




Jeg ble konfirmert i Larvik kirke. Tollerodden er like ved.


Tollerodden
Her badet jeg mye da jeg var barn. Det er en park- og badeområde. 
I parken kan vi se huset til båtkonstruktøren Colin Archer. Ved Skottebrygga kan man se rester etter hans båtbyggeri. 
Lengst sør i parken ser vi monument over både Colin Archer og Thor Heyerdal.


Bøkkerfjellet
Byens brannvaktstårn fra 1851 på toppen.
Bøkkerfjellet er et flott utsiktspunkt. Hvert år på 17. mai kl 07 på morgenen er Larvik musikkkorps tilstede og saluttene blir tent. Da jeg var liten var familien min og jeg ofte her på 17. mai for å få med oss dette før borgertoget startet i byen og festen med underholdning i Bøkeskogen. 


Gamle brannstasjon fra 1909 like ved Bøkkerfjellet



Stavern
Bygningen ble oppført i forbindelse med etableringen av Fredriksvern Verft i 1750- tallet. Pr idag drives Cafe Annekset på dugnad av medlemmer i stiftelsen og foreningen Venner av Gamle Stavern.

Cafe Annekset

Den gamle gymsalen
Norges første gymsal som ble bygget på slutten av 1800-tallet

Inngangen til Cafe Annekset og den gamle gymsalen
Vi gikk inn og fikk velkomstdrink

Gamle gymsalen
Vi feiret min tantes 50 års dag 

God stemning med god mat, underholdning, dans og sosial

Her inne i Cafe Annekset fikk vi kaffe og kaker


Kaupang i Larvik
Jeg var mye på Kaupang i 30 år av mitt liv da besteforeldrene mine hadde hytte like ved.


Seilerhytta på Kaupang
Jeg gikk/syklet hit hver gang jeg var på hytta for å kjøpe is.
Igår søndag tok jeg turen hit og tok bilder. Like idyll hver gang jeg er her.





Kaupang er Norges første by. 300 år før Trondheim ble grunnlagt bodde 
400-600 mennesker i et organisert bysamfunn på Kaupang.

Bildet her viser hvordan det så ut på Kaupang midt på 800-tallet. Norges første hovedstad under vikingtiden. Et handelssentrum for mange nasjonaliteter.


Kaupang ligger i Viksfjord

1 kommentar:

  1. Takk for flotte bilder og fin informasjon. Jeg bare tittet innom fordi jeg var på leit etter bilder fra Minnehallen i Stavern. Var ei dame ved navn Petra Hindberg fra nabolaget her som omkom da hurtigruteskipet Dronning Maud ble senket av tyskerne den 1.5.1940.

    SvarSlett